۱۳۸۸ آذر ۱۷, سه‌شنبه

میوه های وارداتی تیر خلاص بر پیکر کشاورزان







اکونیوز: محصولات تولیدی ایران به مراتب از کیفیت بالا تری برخوردار هستند، برای مثال سال گذشته وقتی سیب های وارداتی از کشورهای مختلف به ایران وارد شد مرغوبترین سیب در کشور تولید می شد و این امر بزرگترین ضربه را به کشاورزان وارد آورد .

واردات میوه هایی مانند سیب ، موز و پرتقال که در صدر جدول میوه های وارداتی به کشور قرار دارند دقیقا در زمانی وارد کشور شدند که مشابه آنها در ایران تولید می شود.

گفته می شود، واردات موز ، سیب و پرتقال در ایران به صورت انحصاری در دست چند شخص قرار دارد که فقط با هدف منافع شخصی و با دست یافتن به لابی هایی که هر کسی از آن برخوردار نیست دست به واردات غیر قانونی این سه قلم در کشور زده اند و به جز از ضرر برای کشاورزان هیچ چیزی را به ارمغان نخواهد آورد .

رئیس اتحادیه تعاونی های فروشندگان میوه و سبزی تهران در این باره گفته بود :ا گر میوه های ذخیره شده وارداتی به بازار عرضه شود به طور حتم مشکل بسیاری برای تولید داخلی فراهم می کند.

حسین مهاجران با نگاهی به سال های گذشته و تجربه ناموفق وضع تعرفه بر واردات میوه ادامه می دهد: در زمانی که تعرفه میوه ٤٥ درصد بود ما شاهد حجم عظیم واردات میوه به کشور بودیم؛ این در حالی است که با تعرفه ٤ درصدی به طور حتم شاهد واردات بیشتری از میوه به کشور خواهیم بود.

وی با اشاره به این که در حال حاضر انواع پرتقال چینی و نارنگی پاکستانی بازار را اشباع کرده است، خاطرنشان می کند: کاهش تعرفه به طور حتم زیان بسیاری را متوجه تولید خواهد کرد.

تولید داخل، با تعرفه ٤٥ درصدی برای واردات دچار ضرر و زیان شد حال باید پرسید که با تعرفه ٤ درصدی چه اتفاقی بر سر تولید خواهد آمد.