۱۳۹۱ شهریور ۱۸, شنبه


 

پلاتفرم کمونیستی نروژ

 


قضاوت صحیح در مورد حکم دادگاه آندرس برینگ بریویک

 

دادگاه آندرس برینگ بریویک  (Andres Behring Breivik)در 24 اوت 2012 به طور متفقﺍلقول بر این نظر شد که: » بدون شک و شبههﺍﻯ، متهم (آندرس بریویک) در زمان انجام جنایت 22 ژوئیه 2011  بیمار روانی نبوده و بنابراین باید برای جنایتی که مرتکب شده مجازات شود.«.

آندرس بریویک برای قتل عام 77 نفر به حد اکثر مجازات 21 سال زندان محکوم شد. هم چنین دادگاه تصمیم گرفت که پس از اتمام دوره 21 ساله ، وضعیت متهم مورد بررسی قرار گیرد و اگر او برای جامعه خطرناک باشد مجازات تازهﺍﻯ در نظر گرفته شود.

هرنوع تصمیم قضائی دیگری در مورد آندرس بریویک، توهین بزرگی به قربانیان جنایت و خانوادهﺍشان و به کل افکار عمومی جامعه تلقی می شد.

وکیل مدافع آندرس بریویک تلاش فراوان نمود که انگیزهﻯ سیاسی او را در این جنایت بی اهمیت جلوه داده و وی را یک بیمار روانی معرفی نماید تا او را از زیر بار مسئولیت جزائی برهاند.  باید از دادگاه برای این که تحت تأثیر این تلاش قرار نگرفت قدردانی نمود.

زمانی که آندرس بریویک در دادگاه تلاش نمود برای همفکران خود در سطح "ملی" پیامی بدهد قاضی دادگاه " آرنتزن-       "Arntzen میکروفون را خفه نمود ولی این عمل کافی نبود تا آندرس بریویک را از سلام دادن فاشیستی در مقابل تلویزیونﮬﺎ باز دارد.

کار دقیق و موشکافانهﻯ دادگاه باعث شد تیم قانونی آندرس بریویک به سرعت دریابد که تقاضای فرجام خواهی افتضاحی مطلق خواهد بود . زمانی که فرجام خواهی در کار نباشد رأی دادگاه قطعی است . بدین ترتیب قربانیان جنایت آندرس بریویک و خانوادهﺍشان رأی واضح و روشنی در مورد او از دادگاه دریافت کردند.

دادگاه بیش از یک صد صفحه توضیحات قضائی و گزارش روان شناسانهﻯ متهم را مورد بررسی قرار داد، گزارشی که در آن انگیزهﻯ سیاسی ــ ایدئولوزیک آندرس بریویک را نادیده گرفته و او را یک بیمار روانی به دادگاه معرفی می کند.

رأی دادگاه در مورد متهم اعلام می کند که " دادگاه بر این نظر است آندرس بریویک دیدگاهی اسلام ستیز دارد و از طریق شبکهﻯ جهانی اینترنت با افراطیون دست راستی در رابطه بوده است. شواهد ارائه شده به دادگاه نشان می دهند که افراد دیگری هم دارای دیدگاه افراطی متهم در مورد مهاجرین هستند .... «

دادگاه در مورد دیدگاهﮬﺎﻯ سیاسی ایده ئولوژیک متهم با کارشناسان بررسی پرونده هم نظر بود، دیدگاهﮬﺎئی که در آن به کارگیری مفاهیم و منشورها و مأخذهای تاریخی در مورد جنگ داخلی و کسب قدرت در نروژ و پاکسازی نژادی و آزمایشات ژنتیکی بر روی انسانﮬﺎ و رهبری جامعه در چهارچوب یک سیاست قابل درک هستند.

رأی دادگاه در مورد مجازات آندرس بریویک برای جنایت 22 ژوئیه 2011 مسلماً برای پیامدهای قانونی و روانشناسانه اعمال تروریستی  و "حقوق" و شرایط زندان برای تروریست مفید خواهد. بود. مهم تر از همه، این امر اساسی است که جامعه علیهﻯ اعمال جنایتکارانه مبتنی بر تنفر که توسط آندرس بریویک و آنهائی که به طور آشکار و نیمه آشکار به او الهام دادهﺍند حفاظت شود.

گروهﮬﺎﻯ کمک دهنده به قربانیان حادثه اتوئیا مدتی است که مدعیﺍند آندرس بریویک از داشتن کامپیوتر محروم است ، کامپیوتری که که او اجازه دارد برای نوشتن مطالبی برای کتابی که قرار است چاپ کند مورد استفاده قرار دهد. لازم است که بگوئیم باید از اشاعه افکار و تحریکات فاشیستی به هر شکل و هر وسیلهﺍﻯ توسط این تروریستﮬﺎ که باعث خشونت و ترور بیشتر در جامعه می شود جلوگیری شود. و همین طور باید به طور روشن به افکار عمومی جامعه اطمینان داد که هیچ ارگان مطبوعاتی و انتشاراتی حتی جرأت نکند که فکر انتشار مسمومات ایده ئولوژی فاشیستی را به خود راه دهد.

رأی دادگاه در مورد پروندهﻯ آندرس بریویک در چهارچوب سیستم مدنی ــ قضائی منصفانه است. اما این مسئله نباید بهانهﺍﻯ برای بی عملی شود. بدون هوشیاری افکار عمومی و حقوق دانان زبره و خانوادهﮬﺎﻯ قربانیان که اجازه ندادند غم از دست دادن عزیزانشان آنها را برای مبارزه برای رسیدن به رائی منصفانه باز دارد، رأی دادگاه بر روی این پرونده می توانست کاملاً متفاوت باشد.

آندرس بریویک به حق مجازات شد اما ایده ئولوژی جنایتکارانهﺍﻯ که به قتل عام 22 ژوئیه 2011 دست زد هنوز نه حذف شده است و نه غیر قانونی. این رأی دادگاه،  مبارزه علیهﻯ فاشیسم و نژادپرستی را به پایان نمی رساند بلکه برعکس و بیش از هر زمان دیگر، باید بر روی مبارزه علیهﻯ ایده ئولوژی نازی و سازمانﮬﺎﻯ فاشیستی تأکید داشت.

 

برگرفته از تارنمای انقلاب نروژ، سازمان مارکسیست لنینیست نروژ

ترجمه از حزب کارایران (توفان)

24 اوت 2012