۱۳۸۸ خرداد ۸, جمعه

گزارش مختصری از تظاهراتﻫﺎ و اجتماعات اول ماه مه در کشورهای مختلف

پاریس

نزدیک به 200000 هزارنفر در تظاهرات پاریس شرکت کردند

طبق گزارش دریافتی از رفقای حزب کارایران (توفان) در فرانسه، امسال قریب به 200000 نفر در تظاهرات اول ماه مه در پاریس شرکت کردند. تظاهرات اول ماه مه با توجه به تشدید بحران مالی و سیاستﻫﺎﻯ نئولیبرالی و ارتجاعی دولت سارکوزی از ویژه گی خاصی برخوردار بوده است. با فراخوان مشترک هشت سندیکای کارگری نزدیک به یک ونیم میلیون کارگر، زحمتکش، روشنفکر و جوانان در هشتاد شهر فرانسه به میدان آمدند و با فریاد نه به سیاستﻫﺎﻯ ارتجاعی دولت دست راستی و سرمایهﺩاری فرانسه و با شعار "هزینۀ بحران را خود سرمایهﺩاران باید بپردازند"، سارکوزی دروغ گفت "از کیسۀ ما به بانکﻫﺎ نپردازید"..... بورژوازی فرانسه را به چالش گرفتند. رادیکالیزه شدن اعتراضات کارگری و روحیۀ تعرضی به کارفرمایان و صاحبان شرکتﻫﺎ... نشان از تشدید مبارزۀ طبقاتی در فرانسه دارد و کارگران هر روز مصمم تر و قاطعانه تر برای تحقق حقوق خود و عقب راندن بورژوازی به میدان می آیند. تعداد شرکت کنندگان در تظاهرات امسال به مراتب بیشتر و گسترده تر از سال گذشته بود. درخلال یک سال اخیر رشد نازل اقتصادی، مشکلات مالی و صنعتی، کسری بودجه و کسری بازرگانی شدید تر گردیده است. کساد بازار و معضل اضافه تولید، سقوط روزانۀ نرخ بورس، ورشکستگی بانکﻫﺎﻯ ریز و درشت، بنگاهﻫﺎﻯ خُرد و کلان، شرکتﻫﺎﻯ مادر و دختر و... بالاگرفته است. با تعطیل بیشتر و گسترده تر واحدهای تولیدی و بازرگانی، بیکاری تمام آحاد مردم را در بر گرفته و درهمین یکی دو ماه اخیر، روزی چند صد نفر به تعداد بیکاران افزوده شده است. تنزل دستمزد، افزایش قیمت، رونق مستمر فقر و خانه به دوشی... اینها همه باعث این گردیده است که امسال صف تظاهرکنندگان قوی تر از سال گذشته گردد و هر روز فرانسه به روز اول ماه مه تبدیل گردد. درتظاهرات اول ماه مه امسال جمعی از ایرانیان هوادار طبقۀ کارگر و آزادیخواه در پاریس نیز با تشکیل کمیتهﺍﻯ به طور متشکل در تظاهرات اول ماه مه شرکت کردند و با پخش اعلامیه و حمل پلاکاردهائی به افشای رژیم جمهوری اسلامی و روشنگری در مورد وضعیت کارگران در ایران پرداختند. فعالین حزب کار ایران نیز دراین کمیته شرکت داشتند.

استکهلم

طبق گزارش رسیده، فعالین حزب کارایران (توفان) واحد استکهلم با حمل پرچم حزب و به صورت متشکل و سازمان یافته در تظاهراتی که توسط حزب کمونیست سوئد سازماندهی گردیده بود شرکت نمودند. تظاهرکنندگان ابتدا در میدان "مینت توریت" تجمع نموده و سپس به سوی میدان مرکزی استکهلم، میدان "سرگل" به حرکت در آمدند. شعارهائی که فریاد زده میشد بیانگر اعلان جنگ طبقاتی به بورژوازی و امپریالیسم و همبستگی با خلقﻫﺎﻯ تحت ستم بود. شعار"طبقه علیۀ طبقه"، شعاری بود که کارگران در نخستین تظاهرات اول ماه مه خود در 123سال پیش طرح کرده بودند و بیان آن امروزدردرمقابل زوزه های آشتی طبقاتی سوسیال رفرمیستﻫﺎ و سوسیال دموکراتﻫﺎ برجستگی خاصی به صف کمونیستﻫﺎ میداد. شعار "بار بحران را باید غارتگران بپردازند"، "نابود باد سرمایه داری، زنده باد سوسیالیسم"، "بیکاری را متوقف کنید"، "علیه کاهش دستمزد"،...از دیگر شعارهای تظاهرات بود. درشرایطی که تمامی رسانهﻫﺎﻯ بورژوازی درمورد اشغال عراق، افغانستان، فلسطین سکوت مرگ پیشه کرده کرده و با جعل و دروغ به توجیه اشغال بربرمنشانۀ این کشورها مشغولند و در شرایطی که اپوزیسیون بورژوا رفرمیست سوئد نظیر حزب چپ سوئد و سوسیال دموکراتﻫﺎ برای بالا بردن آراء خود و جلب افکارعمومی به مسائل پیش پا افتاده مشغولند و روح همبستگی را تهی ساخته و اهمیتی درعمل به مبارزات قهرمانانۀ مردم عراق و افغانستان و فلسطین نمی دهند، یکی از شعارهای اساسی و مهم تظاهرات اول ماه مه حزب کمونیست " تحریم اسرائیل و همبستگی با خلق قهرمان فلسطین بود". شعار خروج بی قید وشرط قوای متجاوز از عراق، تحت عنوان، "آمریکا از عراق بیرون"، "نابود باد امپریالیسم"، "زنده باد همبستگی بین المللی...." شعارهای دیگری بود که درطول تظاهرات فریاد زده میشد. فعالین حزب کارایران (توفان) واحد استکهلم با پخش وسیع اعلامیه به زبان سوئدی و همین طور با پخش نشریات توفان و اعلامیۀ فارسی بین ایرانیان، فعالانه در تظاهرات اول ماه مه شرکت کرده و همبستگی خود را با طبقۀ کارگر و خلقﻫﺎﻯ تحت ستم جهان ابراز داشتند.

گزارش هواداران حزب کارایران (توفان) ازبرگزاری اول ماه مه در هلند

امسال به ابتکار نیروهای مبارز و انقلابی متشکل از کمیته‌ی میزکتاب آمستردام، کانون حمایت از جنبش کارگری ایران، کانون دانشجویان ایرانی - هلند، IKA سنتر، صدای زن،
تشکل زنان ٨ مارس و خانه‌ی هنر ــ هلند با تشکیل "کمیتۀ اول ماه مه" به برپایی جشنی درمیدان بورس آمستردام پرداختند. لازم به توضیح است که در آمستردام بیش از ده سال بود که مراسم اول مامه برگزار نمی شد. اینهم نیز حقیقت دارد که هنوز بعد از 123 سال از برگزاری اول ماه مه درجهان، روز اول ماه مه به عنوان یک روز تعطیل و رسمیت یافته ازطرف دولت هلند مورد قبول واقع نشده است. گویا درهلند نیز آیتﺍللهﻫﺎﻯ عمامه به سرجمهوری اسلامی ایران و یا نظام ستم شاهی پهلوی حکومت میکنند.
در چنین شرایطی برگزاری اول ماه مه توسط کمیتۀ اول ماه مه درهلند، یک گام به پیش است. در این روز اطلاعیۀ کمیتۀ برگزاری اول ماه مه به طور وسیع به زبان هلندی و انگلیسی بین مردم پخش گردید. مردم استقبال خوبی ازبرگزاری اول ماه مه به عمل آوردند و همراه با شرکت کنندگان به خواندن سرود انترناسیونال پرداختند. دراینجا کمیتۀ برگزاری اول ماه مه از همگان دعوت نمود تا درتظاهرات و جشن اول ماه مه در روتردام شرکت کنند. از انجا که برگزاری اول ماه مه در آمستردام مورد استقبال مردم قرارگرفته بود، قرار بر این شد که سال آینده نیز مشترکاً به برگزاری وسیع تر و با شکوه تر اول ماه مه وحدت عمل به عمل آید. زنده باد روز جهانی کارگر، نابود باد ارتجاع، سرمایهﺩاری و امپریالیسم!

گزارش هواداران حزب کارایران (توفان) از تظاهرات اول ماه مه در آمریکا

امسال استوارتر از سال گذشته، در بسیاری از شهرهای کوچک و بزرگ آمریکا تظاهرات ماه مه برگزار شد. سیاستﻫﺎﻯ نئولیبرالی دولت بوش تأثیرات بسیار مخربی بر زندگی مردم آمریکا به ویژه بر کارگران داشته است. بیش از 20 میلیون کارگر بیکار و نیمه کار، افزایش سریع قیمتﻫﺎ، افزایش بیکاری عمومی از اقشار متفاوت جامعه، بحران وسیع در مسکن و بهداشت، بحران اضافه تولید و... اعتراضات وسیعی را در جامعه دامن زده است. با وجودی که اول ماه مه به عنوان روز جهانی کارگر توسط دولت آمریکا به رسمیت شناخته نشده و روز تعطیل عمومی نیست و سرمایهﺩاری آمریکا برای زدودن جنایاتش در اول ماه مه 1886 در شیکاگو از خاطرۀ طبقۀ کارگر اولین دوشنبۀ ماه سپتامبر را به عنوان "روز کار" در مقابل روز جهانی کارگر علم کرده است ولی هزاران نفر در شهر های مختلف آمریکا به خیابانﻫﺎ آمدند و برای مطالبات دموکراتیک خود و بر علیۀ تهاجم ضد مردمی سرمایهﺩاران دست به تظاهرات زدند.
در شهر لوس آنجلس حدود ده هزار نفر که اکثراً مهاجرین از مکزیک و آمریکای لاتین و آسیا بودند فریاد میزدند "کارگران، متحد"، "زنده باد مبارزۀ مشترک"، "یورش پلیس به محل زندگی مهاجران را متوقف کنید" و "برای همبستگی کارگران بر علیۀ سرکوب دولتی". بسیاری از تظاهر کنندگان با شعار "اوباما، گوش کن، ما برای مبارزه در صحنه اﺍیم" عدم رضایت خود را از سیاستﻫﺎﻯ دولت جدید اوباما ابراز می داشتند. از چند سال گذشته تا کنون، کارگران مهاجر در بُعد وسیعی در تظاهرات ماه مه شرکت می کنند و خواهان پایان دادن به استثمار وحشیانۀ مهاجرین هستند. اکثر مطالبات آنها بر حقوق دموکراتیک کارگران مهاجر تمرکز دارد. تظاهرات امسال در شهر لوس آنجلس نسبت به تظاهرات 3 سال پیش به دلائل مختلف منجمله لولوی "انفلانزای خوکی" بسیار کوچک تر بود.
در شهر نیویورک علیرغم باران شدید و فضای ترس از اپیدمی آنفلانزای خوکی و تعطیلی بعضی از مدارس، هزاران نفر با پرچم و پلاکاردهای رنگارنگ و رقص و موسیقی و کوبیدن بر طبل، ماه مه را گرامی داشتند. شرکت کنندگان در تظاهرات مطالبات "حقوق برابر برای همه"، "قانونی کردن مهاجرین"، " مبارزه بر علیۀ جنگ، نژاد پرستی، استثمار و بی عدالتی"، "حقوق مهاجران و کارگران را به رسمیت بشناسید"، "یک بشریت، یک مبارزه" و "کارگران ــ اتحادیهﺍﻯ یا غیر اتحادیهﺍﻯ ــ قانونی یا غیر قانونی، متحد شوید" را فریاد میزدند. دست فروشان و کمیتهﻫﺎﻯ محلی مربوط به مهاجرین درتظاهرات شرکت کرده و با صدای بلند شعار میدادند که "نه باران و نه تهدید دولتی و نه حمله به مهاجرین، ما را از مبارزه برای حقوق خود باز میدارد".
در شیکاگو چندین هزار کارگر دست به تظاهرات زده و فریاد میزدند "آزادی و برابری برای همۀ کارگران" و "ما مشکل مهاجرت نداریم، ما مشکل سرمایهﺩاری داریم"
در میلواکی در ایالت ویسکانسین بیش از 25000 نفر دست به تظاهرات زدند. مهاجرین و دانشجویان دانشگاه ویسکانسین و کارگران اتحادیهﻫﺎ در این تظاهرات شرکت داشتند. بر روی پلاکاردها شعارهای "همبستگی با مهاجرین، هیچ انسانی غیر قانونی نیست" به خوبی مشاهده میشد.
در شهر دیترویت میشیگان بیش از 8000 در رژه ماه مه شرکت داشتند. یر روی بعضی از پلاکاردها شعار "قوانین مهاجرت را تغییر دهید، مهاجرین را قانونی کنید" مشهود بود.
"شبکۀ ملی همبستگی مهاجرین"، با صدور اطلاعیهﺍﻯ از مردم خواسته بود که فعالانه در مراسم روز ماه مه شرکت کنند. یکی از خواستﻫﺎﻯ این شبکه در شعار " نه به ملیتاریزه کردن مرزهای کشور" خلاصه شده است.
هم چنین شهرهای مختلف ایالات تگزاس، کانزاس، فلوریدا، ماساچوست، واشنگتن دی سی، پنسیلوانیا، و کنتاکی شاهد برگزاری مراسم روز جهانی کارگران بودند. هواداران حزب کارایران (توفان) با شرکت در تظاهرات اول ماه مه و پخش اعلامیه با طبقۀ کارگر جهانی و خلقﻫﺎﻯ گیتی ابراز همبستگی نمودند.

آلمان

فعالین حزب در چندین شهر آلمان ازجمله در شهرهای فرانکفورت، کلن و برلین و .... فعالانه در تظاهرات روز جهانی کارگر شرکت داشتند و با پخش وسیع اعلامیه به زبان آلمانی و هم چنین پخش بیانیۀ فارسی و نشریات توفان بین ایرانیان و برگزاری میز کتاب به تبلیغ سیاستﻫﺎﻯ حزب پرداختند.
سیاستﻫﺎﻯ نئولیبرالی دولت آلمان و اثرات بحران سرمایهﺩاری و گسترش بیکاری و شکاف طبقاتی تعداد وسیع تری از کارگران و مردم را به صف تظاهرات امسال کشانده است. شعارهائی از قبیل: "سرمایهﺩاری، عامل بحران و بیکاری"، "ما هزینۀ بحران را نمی پردازیم"، "بیکاری را متوقف کنید".."علیۀ کاپیتالیسم، علیۀ جنگ"، "زنده باد همبستگی بین المللی، زنده باد سوسیالیسم"،.... ازجمله شعارهائی بودند که درباندرولﻫﺎ و پلاکاردها به چشم می خوردند.