۱۳۸۷ شهریور ۱, جمعه

آذربایجان برای انتقال نفت خود به ایران مراجعه کرده است

روزنامه "ینی مساوات"، خبرگزاری «ریا نووستی» : جمهوری آذربایجان برای رهایی از بن بست پیش رو برای صادرات نفت خام خود به ایران مراجعه و درخواست کمک کرده است .
روزنامه "ینی مساوات" در شماره روز پنجشنبه خود با اشاره به تعطیلی طرح های انتقال نفت خود از طریق گرجستان به دلیل درگیرهای نظامی نوشت: باکو اکنون مسیر ایران را پیش رو دارد.
این روزنامه افزود: جمهوری آذربایجان روزانه یک میلیون بشکه نفت از طریق گرجستان صادر می کرد که اکنون محروم شده است.. این گزارش می افزاید: ابتدا خط لوله نفتی باکو - تفلیس - جیهان منفجر و سپس خط لوله باکو - سوپسا تعطیل و بدنبال آن پل ارتباط ریلی انتقال نفت جمهوری آذربایجان به بندر پوتی گرجستان منفجر و در نهایت انتقال نفت این کشور به طور کلی متوقف شد و اکنون راهی جز ایران نمانده است . ینی مساوات نوشت: با تحولات گرجستان جمهوری آذربایجان مجبور به کاهش تولید نفت شده و تاریخ راه اندازی طرح های انتقال نفت این کشور از گرجستان نیز معلوم نیست و ازهمه مهمتر، مساله امنیت طرح های انتقال نفت از مسیر این کشور باید مجددا مطرح و مورد بررسی قرار گیرد.
گزارش حاکیست: اکنون جمهوری آذربایجان از امکان صدور نفت خام خود به بازارهای جهانی محروم شده و مجبور شده مذاکراتی را با ایران پیرامون این موضوع انجام دهد. این روزنامه انتقال کوتاه مدت نفت جمهوری آذربایجان از قلمرو ایران از طریق تانکر را امکان پذیر دانست و نوشت: این درحالی است که تهران چندی پیش برای دریافت تمام نفت جمهوری آذربایجان و تحویل آن درخلیج فارس و فروش در بازار جهانی اعلام آمادگی کرده بود. روزنامه با اشاره به تهدید امنیت طرح باکو - جیهان افزود: در چنین شرایطی جمهوری آذربایجان برای انتقال نفت خود به بازارهای جهانی به ایران مراجعه کرده است . با راه اندازی مجدد خط لوله باکو - تفلیس - جیهان، سیر بعدی حوادث در گرجستان نیز زیر سووال قرار گرفته است.