۱۳۸۷ مهر ۲۵, پنجشنبه

جایزه 'سولیدار' به سندیکای شرکت واحد اعطا شد


سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران به پاس خدماتش در جهت بهبود عدالت اجتماعی جایزه رز نقره ای سال 2008 سولیدار را در شهر بروکسل، پایتخت بلژیک، دریافت کرده است.
این سندیکا جایزه مزبور را با یک سازمان غیردولتی در سوئد به نام "گلوب تری" که در حمایت از حقوق کودکان تلاش می کند سهیم شده است.
سولیدار یک شبکه اروپایی از سازمان های غیردولتی و سازمان های جنبش کارگری با 60 سال سابقه است و در جهت پیشبرد سه اصل "همبستگی، برابری و عدالت اجتماعی در زمینه های امور اجتماعی، همکاری بین المللی و آموزش" تلاش می کند.
این سازمان همکاری نزدیکی با سندیکای حمل و نقل جهانی (آی تی اف) دارد که در گذشته از سندیکای کارگران شرکت واحد حمایت کرده است.
زیتا گورمای از اعضای هیات داوران جایزه امسال "رز نقره ای سولیدار" گفته است: "رز نقره ای کلیه اعضای جسور این اتحادیه کارگری در ایران را که برای حقوق کارگران تقلا می کنند ارج می نهد."
او گفت که تلاش های اتحادیه کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران "الهام بخش همه ماست."
منصور اسانلو رئیس این سندیکا اکنون بیش از یک سال است به اتهام "اقدام علیه امنیت ملی" در زندان به سر می برد.
خانم زیتا گورمای گفت: "ما می توانیم از طریق مبارزه برای آزادی منصور اسانلو که اخیرا به اتهام تهدید امنیت ملی پنج سال زندانی شد، حمایت خود را نشان دهیم. تا زمانی که دولت ها اعضای اتحادیه های کارگری را به خاطر ایستادگی برای کسب حقوق کارگران زندانی می کنند، نمی توانیم به هدف کاری خود دست یابیم. ما باید منصور اسانلو و همه اعضای اتحادیه های کارگری که به شکلی غیرعادلانه زندانی شده اند را آزاد کنیم."

ما می توانیم از طریق مبارزه برای آزادی منصور اسانلو که اخیرا به اتهام تهدید امنیت ملی پنج سال زندانی شد، حمایت خود را نشان دهیم

عضو هیات داوران جایزه سولیدار
سولیدار (SOLIDAR) که سال 1948 تاسیس شده با 47 سازمان عضو در 90 کشور جهان شامل اتحادیه های کارگری و فعالان جامعه مدنی همکاری می کند.
نفوذ در سیاستگذاری های اتحادیه اروپا یکی از اهداف این سازمان است.
سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، در سال های اخیر به دلیل فعالیت هایش در زمینه افزایش حقوق کارگران، با برخوردهای قضایی و امنیتی روبرو شده است.
یوسف مولایی وکیل سندیکای کارکنان شرکت واحد که برای دریافت این جایزه به بروکسل سفر کرده است به بی بی سی گفت که این سندیکا به علت فشارهای دولت از جمله برکناری تعداد زیادی از اعضا وضعیت مطلوبی ندارد.
اتحادیه های کارگری جهان قبلا با سندیکای کارگران شرکت واحد همدردی نشان داده اند.
در ماه مارس اتحادیه های کارگری 41 کشور جهان با برپایی تجمع ها و تظاهراتی خواستار آزادی منصور اسانلو شدند.
این اعتراضات در مقابل سفارتخانه های ایران در کشورهایی در پنج قاره جهان برگزار شد. آقای اسانلو از حدود 14 ماه پیش در زندان به سر می برد.
وی در تیر ماه سال 1386 خورشیدی پس از آنکه در نزدیکی محل سکونتش در تهران از اتوبوس پیاده شد، با زور و ضرب و شتم به دست مأموران لباس شخصی بازداشت شد.
مدتی بعد از دستگیری آقای اسانلو، دادگاه تجدید نظر حکم پنج سال زندان او را تایید کرد.
او پیش از آن نیز یک بار به مدت هفت ماه و یک بار به مدت یک ماه در زندان بوده است.