۱۳۸۷ آذر ۲۰, چهارشنبه

اعتصاب اتحادیه های کارگری، بدنبال پنج روز شورش ، یونان را فلج کرد




ترافیک هوایی، حمل و نقل شهری، و خدمات شهری عمومی به دلیل اعتصاب صدها هزار نفر در یونان، متوقف شده است.
صدهاهزارها نفر در آتن، پایتخت یونان در اعتراض به خصوصی سازی، سقف حقوق، و اصلاحات در سیستم مستمری در این کشور دست به اعتصاب زدند.
گروهی از اعتراض کنندگان به سوی نیروهای پلیس که از گاز اشک آور استفاده کرده بود، سنگ پرتاب کردند و با ماموران درگیر شدند.
ادارات دولتی سراسر یونان تعطیلی شدند و صدها هزار نفر به درخواست دو اتحادیه که 2.5 میلیون نفر را در این کشور تحت پوشش دارند، دست به اعتصاب زدند.
حدود 200 پرواز داخلی و خارجی و بسیاری از سرویس های راه آهن لغو شد و کشتی ها مجبور شدند که در بنادر بمانند.
بیمارستانهای دولتی با حداقل افراد به کار مشغول شدند و مدارس، دانشگاهها و دفاتر پستی درهای خود را بستند.
در حالیکه خبرنگاران نیز از افراد در حال اعتصاب بودند، دستیابی به اخبار دقیق در این باره کار مشکلی است.
اعتصاب کنندگان خواستار دو برابر شدن حداقل حقوق را دارند.


اعتصاب کننده ها به کمک های مالی دولت به بانکها معترضند و شعار "حتی یک یورو هم به سرمایه داران کمک نمی کنیم" سر داده اند.
اتحادیه ها همچنین به خصوصی سازی خطوط هوایی "المپیک ایرلاینز" هم اعتراض دارند.
دولت محافظه کار یونان قصد دارد که طرحهای خصوصی سازی خود را اجرا کند و اصلاحات اساسی در سیستم مستمری کشور به وجود آورد.
از جمله این اصلاحات متوقف کردن بیشتر برنامه های بازنشستگی زودهنگام است.


در حالی که اتحادیه های کارگری در اعتراض به سیاست های اقتصادی دولت یونان دست به اعتصاب زده اند، دهها هزار نفر در مقابل پارلمان این کشور تجمع کرده اند.
ورود و خروج پروازها به آتن لغو شده است و فعالیت وسایط نقلیه عمومی نیز به شدت مختل شده است.
گرچه این اعتصاب چند هفته پیش برنامه ریزی شده بود اما در حالی به اجرا درآمده که چند روزی است آتن و چند نقطه دیگر این کشور با شورش و ناآرامی دست به گریبان بوده اند.
خشونت در این شهرها در پی کشته شدن یک نوجوان توسط پلیس رخ داد. شاهدان عینی به تلویزیون دولتی یونان گفتند که پلیس این نوجوان را مستقیما هدف حمله قرار داده است که پخش این گزارش آتش خشم عمومی را شعله ورتر کرد.
درخواست اتحادیه ها
امروز 10 دسامبر، پروازهای فرودگاه آتن لغو شده اند، بانک و مدارس نیز تعطیلند و گفته می شود که خدمات در برخی از بیمارستان ها محدود شده است.
دهها هزار کارگر برای شرکت در راهپیمایی در مقابل ساختمان پارلمان یونان، در میدان "قانون اساسی" در مرکز آتن گرد آمده اند. آنها با خود پلاکارد حمل می کنند و علیه دولت شعار سر می دهند.
گروه های کوچک از جوانان به سمت ماموران پلیس که در نزدیکی میدان مستقر شده اند سنگ و کوکتل مولوتف پرتاب می کنند؛ پلیس ضد شورش هم به آنها با گاز اشک آور پاسخ می دهد.
کوستاس کارامانلیس، نخست وزیر یونان، از اتحادیه های کارگری خواسته بود که از تظاهرات در مرکز آتن صرف نظر کنند.
دو اتحادیه کارگری اصلی یونان "جی اس ایی ایی" و "ای دی ایی دی وای"، گفته اند که با در نظر گرفتن بحران اقتصادی که جهان با آن روبرو شده است، دولت باید خدمات اجتماعی، دستمزدها و حقوق بازنشستگی را افزایش دهد.
بنا به خبرگزاری آسوشیتد پرس، اتحادیه های کارگری مذکور، نماینده دو نیم میلیون کارگر - حدود نیمی از نیروی کار در یونان هستند.
سخنگوی اتحادیه کارگری جی اس ایی ایی به خبرگزاری رویتر گفت: "مشارکت در این اعتصاب همگانی است و یونان به حال ایستا درآمده است."