۱۳۸۸ شهریور ۱۰, سه‌شنبه


10شهريور :افشای موضوع گورهای بي‌‌‌نام و نشان :

برای جنازه سعيده پورآقايی پول خواسته‌ بودند
صدای آلمان :

افشای موضوع گورهای بي‌‌‌نام و نشان بهشت زهرا، خانواده‌ها را در اعلام مرگ عزيزان‌شان راسخ‌تر کرده است. يک فعال حقوق بشر از شمار ۸۵ کشته در جريان اعتراض‌های جاری خبر مي‌دهد. سعيده پورآقايی و يک مادر و پسر از آن جمله‌اند. گفت‌وگوی دويچه وله با مهدی محموديان، روزنامه‌نگار و عضو "کميته پيگيری بازداشت‌های خودسرانه":

دويچه‌وله: آخرين آماری که در باره کشتگان داريد چقدر است؟

مهدی محموديان: تا امروز اطلاعات کاملا مستند مربوط به کشته شدن ۸۵ نفر را داريم. ما با ۳۵ خانواده ديدار مستقيم داشته‌ايم و خبرهای دقيق با نام و جزييات کشتگان را دريافت کرده‌ايم. خبر مربوط به گورهای بدون نام در بهشت‌‌‌زهرا هم افکار عمومی را حساس کرد. تعدادی از خانواده‌ها آمدند و به ما گفتند تا بحال فکر مي‌کردند بچه‌هايشان زنداني‌اند و در نتيجه مدام جلوی دادگاه انقلاب و اوين بوده‌اند. اعلام اين خبر موجب شد که ما با ۱۵ خانواده ديگر تماس پيدا کنيم و بعد روشن شد که عزيزان آنها کشته‌شده‌اند. کشته‌شدن سعيده پورآقايی و يک مادر و پسر، از جمله خبرهای تازه ماست. سعيده با چند نفر ديگر، بخاطر گفتن الله‌اکبر روی پشت‌‌‌‌بام از داخل خانه بازداشت شده، آن هم در حالي‌که چند روز بيشتر از تولد ۱۷ سالگي‌اش نگذشته بود. بعد از مدتي، جنازه سوخته‌شده او را به مادرش نشان داده‌اند. فاصله دستگيری تا نشان دادن جنازه چقدر بوده؟ فکر مي‌کنم حداکثر ۲۰ روز پس از دستگيري، جنازه او را به مادرش نشان مي‌دهند و برای تحويل آن پول طلب مي‌کنند.

و بعد مادر چه کرده؟

پول نمي‌دهد و در نتيجه سعيده را مي‌برند در يکی از همين گورهای بدون نام و نشان دفن مي‌کنند. البته بعدا به ايشان مي‌گويند که اينجا قبر فرزند شماست. مادر سعيده علاوه بر آن‌که همسر شهيد است، سه برادر شهيد نيز دارد. در نتيجه با او همراهی نسبی کرده‌اند. فراموش نشود که يکی از مسئولان بهشت‌زهرا، در راستای خبر گورهای بدون نام و نشان مصاحبه کرد و گفت از ۴۴ قبر بدون نام که فعالان حقوق بشر مدعی شده‌اند، صاحبان ۱۹ قبر پيدا شده‌اند. بايد بگويم که سعيده و آن مادر و پسر، در ميان همين ۱۹ نفر هستند. جزييات کشته شدن آن مادر و فرزند چيست؟ اين دو در خيابان آزادی احتمالا روز ۲۵ خرداد مورد هدف تير قرار گرفته‌‌اند. پسر ديگر اين خانواده را بعنوان گروگان بازداشت کرده بودند تا اينها مراسم نگيرند و به کسی خبر ندهند. حتی نگذاشته‌اند در مغازه يا خانه پارچه عزا بزنند. الان چون گروگان اين خانواده آزاد شده، تصميم به اطلاع رسانی گرفته‌اند. ما به زودی عکس و اطلاعات دقيق‌تری در اين مورد منتشر مي‌کنيم.يکی از مشکلاتی که فعالان حقوق بشر در ايران دارند و نمي‌توانند بخاطر آن آمار و اطلاعات دقيق بدهند، اين است که خانواده‌ها شديدا تحت فشارند و خبرهايی را که دارند، انتقال نمي‌دهند. فکر مي‌کنيد دليل تناقض‌گويی مسئولان در ارائه آمار سرکوب‌ها چيست،

آيا آن‌ها هم تحت فشارند؟

يکی از دلايل اين است که در اوج سرکوب‌هاهرکس که دستش رسيد، عليه مردم مسلح شد و اقدام کرد. خود فرمانده سپاه، رسما اعلام کرد که غير از بسيج و سپاه، مردمی هم که احساس تکليف کرده بودند وارد ماجرا شدند. واقعيت اين است که حتی برخی هيئت‌های مذهبی هم برای سرکوب مردم، دستکم مسلح به چوب و چماق شدند. در همين کهريزک، سه نهاد مستقل از يکديگر در حال شکنجه متهمان بوده‌اند. در پاسارگاد هم همينطور. ما از بازداشتگاه‌هايی خبر داريم که در اصل دفتر يا خانه بوده‌اند اما برخی بخاطر احساس تکليف، از آنها برای نگاهداری و بازجويی و شکنجه استفاده کرده‌اند. در بهشت‌زهرا هم همينطور بوده است. هر نهادی برای خودش جنازه‌ها را آورده داده و طبق سليقه خودش دفن کرده. عده‌ای با جواز، عده‌ای بدون جواز، عده با هويت و ديگران بدون شناسايی دفن شده‌اند.

مهيندخت مصباح تحريريه: کيواندخت قهاری راديو دويچه وله