۱۳۹۰ مرداد ۱۳, پنجشنبه


پنتاگون ابزار مبارزه با تبلیغات در شبکه های اجتماعی می سازد.
مقدمه و برگردان: ا. م. شیری
مقدمه:
طی روزهای اخیر ایمیلهای زیادی مبنی بر شروع به کار یک روبات ساخت مخابرات رژیم ایران برای افزودن مشخصه اینترنتی کاربران و خواندن مکاتبات الکترونیکی آنها در شبکه اینترنت وسیعاًَ پخش شده است. ضمن ارجگذاری به احساس مسئولیت عمیق همه ناشران این خبر و با ترجمه و تقدیم مطلب تحت عنوان فوق به کاربران اینترنتی، لازم به ذکر می دانم که، نه تنها رژیم منحط جمهوری اسلامی ایران، بلکه، کلیت نظام سرمایه داری جهانی امروزه پس از گرفتاری در گرداب عمیق بحران مشروعیت، که خود عامل و مسبب آن هستند، مترصد آنند که با دامن زدن به جوّ رعب و وحشت و گسترش تمام عیار آن، پویندگان راه حقیقت و عدالت را از بهره گیری از دستاوردههای علمی و تکنولوژیکی بشری محروم ساخته، جهان را به زندان دگراندیشان تبدیل نموده و زبانهای حقگو را از حلقوم بیرون کشند.
اگر برای لحظاتی تصاویر و فیلمهای شکنجه های جنون آمیز و این سو و آن سو بردن زندانیان در غل و زنجیر شده گوانتانامو، ابوغریب، باگرام و بسیاری دیگر در جلوی دوربینهای عکسبرداری و فیلمبرداری را، صحنه های تکاندهنده بمبارانهای «بشردوستانه» و «دمکراسی گسترانه» جنگهای استعماری را، کشتار میلیونی انسانهای از هر نظر بیگناه را، تسلیحات و تجهیزات مخوف ارتش و پلیس و نیروهای امنیتی را، شرایط دلخراش بی خانمانها و بیکاران و گرسنگان محروم از حداقل نیازمندیهای زندگی را، تهاجم لجام گسیخته به حقوق و دستاوردهای مبارزاتی کارگران و زحمتکشان و بسیاری فجایع دیگر را که جملگی محصول بلاواسطه تسلط نظام سرمایه داری بر جهان است، به یاد آوریم و با عزمی قاطع بدفاع از حقوق انسانی خود برخیزیم، آنگاه رژیمهای سرمایه داری نه فقط بکمک روبات و با تجسس در شبکه ها و رسانه های اجتماعی، کاری از پیش نخواهند برد، حتی تمام عرصه های زندگی بانضمام شبکه های اجتماعی، به میدان کارزار بین جویندگان حقیقت و عدالت و آزادی با به زنجیر کشندگان و قاتلان حقیقت و راستی و انسانیت بدل خواهد شد که در آن، سرمایه داری بسختی شکست خواهد خورد.
***
پنتاگون ابزار مبارزه با تبلیغات در شبکه های اجتماعی می سازد.
شبکه های اجتماعی وسیله مناسبی برای پخش شایعات، اخبار بی اساس و اطلاعات غلط است. پنتاگون ساخت ابزاری برای شناسایی کارزار تبلیغاتی در رسانه ها و اتخاذ تدابیر سریع را برنامه ریزی می کند.
هفته گذشته آژانس پروژه تحقیقات پیشرفته دفاعی(DARPA) برنامه مرکز خدمات اطلاعاتی پیامهای کوتاه خود مبنی بر نقش شبکه های اجتماعی در وسایل ارتباطی استراتژیک را اعلام کرد. این، تلاشی است برای ساختن ابزارهای پیشرفته شناسایی و پیشبرد مبارزه تبلیغاتی در رسانه های اجتماعی. مرکز خدمات اطلاعاتی پیامهای کوتاه دو هدف را دنبال می کند. پیش از همه، برنامه باید ارتش را برای درک آنچه که در شبکه های اجتماعی در شرایط زمانی واقعی، بخصوص در مناطق استقرار ارتش آمریکا جریان می یابد، کمک کند. همچنین کارشناسان آژانس پروژه تحقیقات پیشرفته دفاعی بدنبال آنند که مرکز خدمات اطلاعاتی پیامهای کوتاه برای پیشبرد امر تبلیغات به آنها کمک نماید.
فن آوری جدید بسیار بزرگتر از آن چیزی است که تویتر برای کنترل روندها به کار می گیرد. پنتاگون در صدد درک عمیق پویایی شبکه های اجتماعی، از جمله پیدا کردن راه و روشهای شناسایی و تعقیب «شکل گیری، توسعه و انتشار ایده ها و مفاهیم» در شبکه های اجتماعی می باشد. علاقمندی ارتش برای دست یابی سریع به اطلاعات از طریق رسانه های اجتماعی، با تأثیرگذاری آنها بر عملیات در مناطق جنگی ارتباط دارد. از جمله، مرکز خدمات اطلاعاتی پیامهای کوتاه باید سریعاًَ شایعات و موضوعات جدید در رسانه های اجتماعی را تشخیص داده و نشان دهد که مؤلف آنها یک فرد است یا حاصل اقدامات تبلیغاتی کشور دیگر یا یک گروه انسان می باشد. همچنین، مرکز خدمات اطلاعاتی پیامهای کوتاه بایستی به برخی ابزارها برای پیشبرد امر ضدتبلیغاتی مجهز شود.
گفتن اینکه منظره نهایی مرکز خدمات اطلاعاتی پیامهای کوتاه چگونه خواهد بود، مشکل است. اما در حال حاضر، آژانس پروژه تحقیقات پیشرفته دفاعی در مراحل اولیه بررسی رسانه های اجتماعی بسر می برد. فعلا ارتشیان بر روی مطالعه راه و روشها و تنظیم برنامه های شناسایی کاربران، تعیین محل آنها و گرایشات اجتماعی رسانه های جمعی تمرکز کرده اند.
آژانس پروژه تحقیقات پیشرفته دفاعی برای این کار به چند هزار [کادر] مجرب نیاز دارد، که بتوانند صفحات خود در شبکه های اجتماعی را بعنوان پایه های آزموده برای برنامه های مرکز خدمات اطلاعاتی پیامهای کوتاه ارائه دهند. ممکن است از بازیهای آنلاین پرطرفدار که ساختن شبکه های اجتماعی هم بخشی از پروسه بازیهاست برای انجام این پژوهشها استفاده شود.
بدین ترتیب، در صورت تحقق موفقیت آمیز برنامه های مرکز خدمات اطلاعاتی پیامهای کوتاه، بی نامی [گمنامی] در شبکه های اجتماعی مشروط خواهد بود و خود رسانه های اجتماعی به میدان نبرد تبلیغاتی تبدیل خواهد شد.