۱۳۸۷ مرداد ۲, چهارشنبه

6 گرينويچ - سه شنبه 22 ژوئيه 2008 - 01 مرداد 1387
مائوئیسهای نپال دولت ائتلافی را تشکیل نمی دهند
مائوئیست های نپال در واکنش به ناکامی نامزد این حزب در انتخابات سمت ریاست جمهوری از قبول مسئولیت تشکیل دولت جدید خودداری کرده اند.
روز سه شنبه، 22 ژوئیه (1 مرداد)، سخنگوی حزب کمونیست نپال (مائوئیستها) اعلام کرد که در پی گزینش نخستین رئیس جمهور این کشور توسط نمایندگان مجلس موسسان، این حزب تمایلی ندارد رهبری دولت ائتلافی جدید را در دست بگیرد.
روز دوشنبه نمایندگان مجلس موسسان نپال با اکثریت آرا "رام باران یاداو"، نامزد حزب کنگره نپال را به مقام ریاست جمهوری انتخاب کردند.
اگرچه حزب مائوئیست با در اختیار داشتن دویست و بیست کرسی از ششصد و یک کرسی مجلس موسسان بزرگترین جناح حزبی در مجلس محسوب می شود، اما از اکثریت لازم برای انتخاب نامزد این حزب به عنوان رئیس جمهور برخوردار نبوده است.
رامراجا پراساد سینگ، نامزد مورد حمایت مائوئیست ها، در انتخابات ریاست جمهوری نفر دوم شد.
انتخابات مجلس موسسان، که علاوه بر ماموریت تدوین قانون اساسی جدید، به طور موقت وظیفه قانونگزاری را همبر عهده دارد، در ماه آوریل برگزار شد و نمایندگان به الغای سلطنت رای دادند.
قرار است پس از تدوین و تصویب قانون اساسی، انتخابات پارلمانی برگزار شود و دولت بعدی این کشور را انتخاب کند.
رئیس جمهور نپال به عنوان رئیس کشور عمدتا نقشی تشریفاتی برعهده دارد اما مائوئیست ها گفته اند که انتخاب "یاداو" مانع از آزادی عمل در تشکیل دولت جدید و اداره امور کشور می شود.
خطر بحران سیاسی
یکی از نخستین وظایف رئیس جمهور معرفی نخست وزیر و صدور فرمان تشکیل کابینه جدید است.
سخنگوی مائوئیست ها ضمن اعلام خودداری از تشکیل دولت جدید، گفته است که این حزب در را به روی مذاکره با سایر احزاب نبسته است.
با اینهمه، تصمیم اخیر این حزب باعث نگرانی در مورد بروز یک بحران سیاسی در این کشور شده است.
با کناره گیری مائوئیست ها از شرکت در دولت ائتلافی، وظیفه تشکیل دولت بر عهده سایر احزاب نپال قرار می گیرد.
در انتخابات ماه آوریل، حزب کنگره و حزب کمونیست (اتحاد مارکسیست - لنینیست) پس از مائوئیست ها بیشترین شمار آرا را کسب کردند و در مخالفت با نامزد مائوئیست ها برای تصدی مقام ریاست جمهوری با یکدیگر همکاری داشتند.
احتمال دارد این دو حزب و سایر احزاب کوچکتر برای تشکیل دولت ائتلافی به توافق دست یابند اما ناظران گفته اند که فعالیت مائوئیست ها به عنوان حزب مخالف دولت می تواند روند آشتی ملی را با دشواری مواجه کند.
حزب کمونیست نپال، که از افکار مائوئیستی پیروی می کند، با انشعاب از حزب کمونیست (مارکسیست - لنینیست) در سال 1994 تشکیل شد و مبارزه مسلحانه برای سرنگونی نظام سلطنتی را در پیش گرفت و گفته می شود در جریان جنگ داخلی این کشور، بیش از سیزده هزار کشته شدند.
در سال 2005، پادشاه سابق نپال، با تعلیق پارلمان و برکناری دولت منتخب، اداره امور را به طور مستقیم در دست گرفت که به یک رشته تظاهرات خونین منجر شد.
در سال 2006، پادشاه سرانجام اداره امور را به یک دولت غیرنظام سپرد و مائوئیست ها با خاتمه جنگ مسلحانه و مشارکت در فرآیند سیاسی موافقت کردند.
بی بی سی