۱۳۸۷ اردیبهشت ۲۰, جمعه

نئولیبرالیسم عامل بدترین بحران غذای 45 سال اخیر

سرمایه:
مدير شبكه راديو تلويزيوني دموكراسي ناو و روزنامه نگار مشهور،امي گودمن بحران غذايي بي سابقه را نتيجه محتوم جهاني شدن سياست هاي نئوليبراليسم مي داند.
امي گودمن در مقاله اي كه آلترنت منتشر كرده است، ركود ساختاري ناشي از پياده شدن سياست هاي نئوليبراليستي صندوق بين المللي پول و بانك جهاني را عامل ركود بي سابقه جهاني و بدترين بحران غذا طي 45 سال اخير مي داند.
در مقاله وي آمده است:« بحران غذا در حال تبديل شدن به بحراني بين المللي در جهان است و شورشي جهاني در زمينه غذا در جهان در حال شكل گرفتن است. درگيري هايي در مصر، كامرون، فيليپين، بوركينا فاسو، ساحل عاج، موريتاني و سنگال رخ داده است و اگر دولت، شركت هاي پخش غذا و انرژي روش خود را تغيير ندهند، قحطي غذا مساله اي است كه از كشورهاي دور به شما خواهد رسيد. دبير كل سازمان ملل متحد بان كي مون پيشنهاد يك برنامه براي مقابله فوري با اين مساله را داده بود. اين قحطي بي سابقه كه آن را سونامي آرام مي خواند در 45 سال گذشته بي سابقه بوده و جان 100 ميليون انسان را تهديد مي كند. در پس اين بحران مساله وامها و اعتبارهايي است كه مجموعه هايي مانند صندوق بين المللي پول به كشورهاي فقير تحميل مي كنند.افزايش قيمت جهاني غذا با توفان و افزايش تقاضا در چين و هند همراه شده است و از طرف ديگر حجم بالايي از منابع غذايي در خشكسالي هاي بلندمدت از بين رفته اند و از طرف ديگر با افزايش قيمت جهاني سوخت، قيمت حمل ونقل كه به هزينه مواد غذايي افزوده مي شود نيز به اين افزايش دامن زده است. يكي ديگر از اين مسايل كه بحران غذا را دو چندان كرده استفاده از ذرت براي تهيه سوخت زيستي و اتانول است كه با افزايش قيمت جهاني سوخت، ميزان آن افزايش يافته است. يكي از بزرگ ترين توليدكنندگان سوخت هاي زيست محيطي آمريكاست كه باوجود وجود بحران تغذيه حاضر نشده است كه از اين ميزان بكاهد. از جهت ديگر شركت هاي چند مليتي جهاني دريافته اند كه مي توانند از اين افزايش قيمت سود كلاني به جيب بزنند به همين دليل از سياست هايي كه باعث افزايش اين قيمت مي شود حمايت مي كنند.»