۱۳۸۷ اردیبهشت ۱۳, جمعه

پیام جمعی از کارگران ایران خودرو به مناسبت روز جهانی کارگر

کارگران ايران خودرو روز جهاني کارگر را با اعتراض عليه دستمزدها گرامي مي‌دارند. روز کارگر روز همبستگي کارگران را به همه کارگران جهان تبريک مي‌گوييم.
دوستان روز اول ماه مي، روزجهاني کارگر است. اين روز، روز همبستگي بين‌المللي کارگران سراسر جهان است. روز کارگر، روز اعتراض عليه جهان سرمايه‌داري، عليه ظلم وستم، عليه خفقان و عليه بربريت است.سالها پيش کارگران شهر شيکاگو براي بدست آوردن حقوق خود دست به مبارزه بزرگي زدند و خيلي از کارگران جان خود را در اين راه از دست دادند. امروز سالها از آنروزها مي‌گذرد و کارگران همچنان براي بدست آوردن ابتدايي‌ترين حقوق خود مبارزه مي‌کنند و هزاران کارگر نيز براي تداوم اين روز جان باخته و يا از کار بيکار و اخراج شده‌اند يا در بسياري از کشورها کارفرمايان نه تنها اين روز را قبول ندارند بلکه با انواع کارشکني‌ها مانع حضور کارگران در اين روز مي‌شوند و کشور ما نيز يکي از اين کشورها است.دولت ايران در اثر مبارزات کارگران تعطيلي اين روز را پذيرفته است ولي اجازه حضور کارگران را براي گراميداشت اين روز را نمي‌دهد. هنوز ما کارگران نتوانسته‌ايم آزاد و رها بدون حضور پليس اين روز را آن طوري که دوست داريم گرامي بداريم. دولت حتي اجازه برگزاري يک جشن ساده در کنار خانواده‌هايمان را به ما نمي‌دهد. در کشور ما چند سال پيش عده‌اي خواستند بدون دخالت دولت مراسم روز کارگر را جشن بگيرند. دولت نه تنها اين مراسم را به هم زد بلکه دهها کارگر را در شهر کوچک سقز دستگير و زنداني کرد و هنوز که سه سال از اين ماجرا گذشته است ولي دولت دست از سر کارگران شرکت کننده در مراسم برنمي‌دارد.محمود صالحي يکي از اين کارگران است که چندين ماه به جرم شرکت در جشن اول ماه مي در شهر سقز به زندان رفت و چندين کارگر نيز به جرم شرکت در مراسم روز کارگر شلاق خوردند. شيث اماني تازه به همين جرم دستگير شده است. اگر روز کارگر تا به امروز به يک روز بزرگ تبديل شده است مديون زحمات هزاران کارگري است که در اين راه جان باخته‌اند و يا زنداني و از کار اخراج شده‌اند.اگر روز کارگر امروز براي ما کارگران يک روز بزرگ به حساب مي‌آيد به نيروي خودمان و تداوم مبارزه ما براي زنده نگهداشتن اين روز است.ما کارگران ايران خودرو بار ديگر درود بي‌پايان خودمان را نثار تمام جان باختگان راه آزادي کارگران کرده و يکبار ديگر ضمن تعطيلي شرکت همزمان با ميليون‌ها کارگر سراسر جهان روز خودمان را گرامي خواهيم داشت و همچنان براي بدست آوردن يک زندگي بهتر و رسيدن به خواسته‌هايمان تلاش خواهيم کرد.دوستان كارگرامسال در حالي اين روز را گرامي مي‌داريم كه جهان سرمايه‌داري همچنان با چهره عريان خود به استثمار وحشيانه ما كارگران ادامه مي‌دهد و روز به روز به ثروت خود از دسترنج ما كارگران اضافه مي‌كند و شركت ما با كسب سودهاي ميلياردي به ناامني شغلي و گسترش شركت‌هاي پيمانكاري وكاهش هزينه‌ها افتخار مي‌كند. امسال در حالي روز كارگر را گرامي مي‌داريم که بسياري از همكارانمان ديگر در ميان ما نيستند. بسياري بازنشسته شده و جاي خود را به ما جوانان داده‌اند. عده‌اي نيز به علت شرايط نادرست كار جان خود را از دست داده‌اند و بعضي دچار حادثه شده و در كنج خانه نشسته‌اند.امسال در حالي روز كار گر را گرامي مي‌داريم كه بسياري از همكارانمان اخراج شده و كار خود را از دست داده‌اند.....
1-روزکارگر بايد تعطيل رسمي اعلام گردد
روز کارگر يک روز جهاني و روز همبستگي کارگران سراسر جهان است. اين روز در سراسر جهان تعطيل بوده و هيچ دولتي و کارفرمائي حق ندارد کارگران را چه با زور، چه با اضافه‌کاري و غيره درسر کار نگه بدارند، ولي متاسفانه هنوز 80 درصد شرکت‌هاي ايراني اين روز را تعطيل نمي‌کنند و با ترفندهاي خاص کارگران را وادار به حضور در سر کار مي‌کنند و هيچ قانوني نيست جلو اين کارفرمايان متخلف را بگيرد. روز کارگر بايد يک تعطيل سراسري براي همه مردم باشد و با هر کارفرمائي متخلف از اين قانون بايد برخورد شود.
2-آزادي مراسم روز کارگر
روز کارگر روز اعتراض کارگران عليه بي‌عدالتي‌ها مي‌باشد. هيچ دولتي حق ندارد مانع حضور کارگران در مراسم خاص خود شود. کارگران آزاد هستند که اين روز را جشن بگيرند، در اين روز به خيابانها بيآيند و در کنار هم اين روز را گرامي بدارند. شرکت در مراسم روز کارگر مجوز نمي‌خواهد. اين روز را سازمان جهاني کار به رسميت شناخته و دولت ايران حق ندارد براي برگزاري مراسم روز کارگر مانع تراشي کند.
3-ما امنيت شغلي مي‌خواهيم
امنيت شغلي بزرگترين مشکل ما کارگران مي‌باشد. متوقف شدن طرح استخدام کارگران، ادامه اخراج‌ها و بي‌کارسازي‌ها، تداوم قراردادهاي موقت، وجود شرکت‌هاي پيمانکاري و عدم استخدام کارگران روز بروز باعث ناامني شغلي گرديده و قدرت چانه‌زني را از ما کارگران سلب کرده است. ما خواهان استخدام همه کارگران قراردادي هستيم.
4-ما خواهان انحلال شرکت‌هاي پيمانکاري هستيم
شرکت‌هاي پيمانکاري انگلي بيش نيستند. آنها هيچگونه نقشي در توليد ندارند. شرکت‌هاي پيمانکاري يک دلال و يک واسطه براي استثمار ما کارگران هستند. متاسفانه هر روز بر تعداد آنها اضافه مي‌شود. ما خواهان انحلال شرکت‌هاي پيمانکاري مي‌باشيم.
5-اعتراض عليه دستمزدها
دستمزد بايد متناسب با تورم در جامعه تعيين شود. دستمزد اعلام شده حتي کفاف يک روز زندگي ما را نمي‌دهد. هر روز که مي‌گذرد براثر بالا رفتن تورم که در مسکن به دويست درصد رسيده است و در بعضي از اقلام نيازهاي زندگي مثل مواد خوراکي و دارويي غير قابل تحمل شده است. اجاره‌خانه‌ها روز به روز گران‌تر مي‌شود. کرايه‌ها و شهريه مدارس و دانشگاهها افزايش و محدود کردن دانشگاه‌‌هاي دولتي گسترش دانشگاه‌هاي غيرانتفاعي براي کسب سود، افزايش پول آب و گاز، برق و تلفن و عوارض شهرداري و افزايش جرايم براي کسب درآمد دولت چه توجيهي براي افزايش پنج درصد دستمزدها و آنهم بدون افزايش ساير سطوح مزدي مثل حق مسکن، حق خواربار و بن کالا دارد. اين دستمزدها براي ما غير قابل پذيرش است. دولت با ترفند 20% افزايش حقوق اعلام مي‌کند ولي عملا چنين نيست و فقط 5% به حقوق ما کارگران اضافه شده است. با تورم 50% چطور مي‌شود با دستمزد 5% زندگي کرد؟ درکجا حق مسکن 10000 هزارتومان وحق خواربار 450 تومان مي‌باشد.
6 - ما انحلال تعاوني مسکن کارگران را محکوم مي‌کنيم
ما گرفتن يک ميليون تومان از کارگران و انداختن 60% هزينه ساخت مسکن را نمي‌پذيريم. ما خواهان فعاليت تعاوني‌هاي کارگري با حمايت دولت، واگذاري زمين‌هاي دولتي، وامهاي بدون بهره وافزايش وتوزيع کالاهاي اساسي در فروشگاه‌هاي تعاوني مي‌باشيم.
7-خصوصي سازي محکوم است
ملي کردن تجارت خارجي و ملي کردن اموال سرمايه داران در جهت منافع مردم يکي از خواستهاي مردم در انقلاب 57 بود. پناه بردن به دامن بخش خصوصي که از دسترنج ما کارگران و از طريق رانت خواري وبورس بازي پولدار شده‌اند امروز افتخار دولت نهم است. روند خصوصي سازي براي ما کارگران غير قابل پذيرش است.واگذاري شرکتها به بخش خصوصي يعني استثمار مضاعف ما کارگران مي‌باشد. ما طرح کردن واگذاري شرکت را به بخش خصوصي محکوم مي‌کنيم. ما اجازه واگذاري بخشهاي شرکت را به بهانه کوچک سازي به ساپکو و ايساکو و اييسکو را نخواهيم داد.
8-اجراي قانون بازنشستگي سخت و زيان‌آور
طرح مجلس با ملزم کردن کارفرمايان براي پرداخت 4% بيمه وشرط بدون حقوق کارگر در طي بيست سال يک طرح ضد کارگري است. ما خواهان لغو اين مصوبه و خواهان اجراي قانون بازنشستگي پيش از موعد در کارهاي سخت و زيان آور بدون قيد و شرط مي‌باشيم.
9-اعتصاب حق مسلم است
اعتصاب براي بدست آوردن حقوق خود يک حق قانوني است. شرکت در اعتصاب در هيچ يک از قوانين بين‌المللي جرم نيست. دوستان ما سال 84 به جرم شرکت در اعتصاب از کار اخراج شده‌اند. ما خواهان بازگشت کارگران اخراجي به سرکار و خواهان حق اعتصاب مي‌باشيم.
10-امنيت جاني و بهداشتي
به علت بي توجهي به مسايل امنيتي و سلامتي هر سال دهها نفر از دوستان کارگر دچار حادثه شده وسلامتي خودرا از دست دادند. متاسفانه بازرسان وزارت کار هيچ گونه نقشي در کاهش حوادث ندارند. وجود ماشينهاي فرسوده، افزايش فشار کاري، وجود شرکتهاي پيمانکاري، بي توجهي به حقوق کارگران يکي از عوامل حادثه در شرکت مي‌باشد. با عدم نظارت کافي از سوي دستگاههاي مسئول، جان کارگران هميشه در مخاطره قرار دارد. ما خواهان افزايش ايمني محيط کار با حضور بازرسان کار و تشکيل کميته‌هاي ايمني با حضور نمايندگان کارگران مي‌باشيم.
11-توقف اخراجهاي بي‌رويه
امروز کارگران مثل آب خوردن اخراج مي‌شوند. هيچ قانون و مرجعي براي رسيدگي به اين کار وجود ندارد. کافي است مسئولي از کارگري خوشش نيايد، کافي است که دو نفر در يک فشار رواني باهم درگير شوند تا بلافاصله بدون کوچکترين ترحمي کارگر از کار اخراج شود.هيچ مرجعي هم نيست تا کارگر به آنجا پناه ببرد. سالانه دهها نفر از همکارانمان با اين روش از کار اخراج مي‌شوند. در آستانه سال87 دهها نفر از کارگران به علت عدم رضايت از کار اخراج شدند. اين رويه يک رويه ظالمانه بوده که بايد متوقف گردد و اخراج کارگران طبق قانون کار بايد با حضور نماينده کارگران امکان پذير گردد. ما اخراج ده‌ها نفر از کارگران قطعه سازيهاي تحت پوشش ايران خودرو، بخصوص اخراج کارگران همگام و پرس ايران خودرو را محکوم و خواهان بازگشت به کار آنان مي‌باشيم.
12-تشکيل تشکلهاي کارگري
ايجاد تشکل خواست وحق مسلم ماست. اگر ما تشکل داشته باشيم ديگرکسي نمي‌تواند. کارگر را بدون علت اخراج کند. اگر ما تشکل داشته باشيم دولت نمي‌تواند براي تورم 200 درصدي مزد 5% درصدي اضافه کند.در هيچ کجا دنيا شرکتي با چهل هزار کارگر فاقد تشکل نمي‌باشد. مديريت حتي قانون کار را قبول ندارد. طبق قانون کار هر کارگاهي بالاي بيش از سي‌و پنج نفر بايد شورا داشته باشد. با اين قانون در شرکت ما بايد حداقل بيش از بيست تشکل وجود داشته باشد چون شرکت ما بيش از بيست کارگاه بالاي صد نفر کارگر دارد. چند سال است مديريت حتي اجازه برگزاري انتخابات شوراهاي اسلامي را هم نمي‌دهد. ماخواهان تشکيل تشکلهاي کارگري مي‌باشيم.
13-آزادي حق مسلم ماست
آزادي تشکلها، آزادي بيان، آزادي فعاليت سنديکايي، آزادي تشکلهاي صنفي و آزادي شرکت در مراسم روز کارگر حق مسلم و جزء حقوق پذيرفته شده در جوامع بين المللي است. رئيس سنديکاي کارگران شرکت واحد و يکي از کارگران شهرستان سنندج را به جرم شرکت در مراسم روز کارگر دستگير و زنداني کرده‌اند.دهها نفر از معلمان و دانشجويان و زنان را به جرم شرکت در مراسم خود که خواستار ابتدايي‌ترين حقوق خود بودند، بازداشت کرده‌اند. ما خواهان آزادي تمامي زندانيان صنفي مي‌باشيم.
14-اتحاد و همبستگي رمز بقاي ماست
ما از مبارزات تمام اقشار جامعه از جمله معلمان دانشجويان وزنان و کارگران وکشاورزان حمايت مي‌کنيم. ما هبستگي خودمان را بامبارزات کارگران شرکت واحد وکارگران نيشکر هفت تپه و کارگران کيان تاير وکارگران سراسر جهان که براي حقوق خود مبارزه مي‌کنند اعلام مي‌کنيم.زنده باد اول ماه مي روز جهاني کارگرزنده باد اتحاد و همبستگي کارگران جهان
جمعي از کارگران ايران خودرو
نهم ارديبهشت 1387