۱۳۸۸ اردیبهشت ۹, چهارشنبه

به مناسبت اول ماه مه

آزادی فوری همۀ فعالین کارگری از زندان

کارگران ایران به طورکلی مبارزات تاریخی گرانقدر و همپای آن تجارب تشکیلاتی و سندیکائی فراوانی را پشت خود دارند.آنها برای نیل به مطالبات و آرمانﻫﺎﻯ خود طی نسلﻫﺎﻯ گذشته متشکل و متحدانه مبارزه کرده و در این راه قربانیان بیشماری را در راه آمال واهداف خود به جای گذاردهﺍند. اعتصابات کارگران کوره پز خانهﻫﺎ، دخانیات، چیت سازی، کبریت سازی، نساجی وغیرو در گذشتهﻫﺎﻯ دور یاد آور مبارزات درخشان آنان است. امروزه با این که طبقۀ کارگر ایران درمقایسه با گذشته ازجهت کمیت وتراکم به نیروی بالقوۀ عظیمی برای به دست گرفتن قدرت سیاسی تبدیل شده و آمادگی بیشتری را دارد، لیکن دچار پریشان ترین و فلاکتبارترین دوران تاریخ خود می باشد.زیرا از یک سو وضع وخیم اقتصادی همراه با سرکوب هرنوع آزادیﻫﺎﻯ صنفی، سیاسی و اجتماعی بردوش این طبقه سنگینی می کند، و از سوی دیگر عدم وجود فرماندهی سیاسی واحد از برائی پیکارمتحدانۀ آن می کاهد. با این حال کارگران ایران هرگز برای احقاق حقوق خود از تکاپو نیافتاده و با اعتصاب و کم کاری هرچند غیر متشکل هم اکنون درصف مقدم مبارزات اجتماعی دراین برهه ازتاریخ ایران قراردارند. صدها اعتصابات کارگری در چند ماه اخیر نشان از رشد جنبش کارگری دارد که تشکیل سندیکاهای مستقل از دولت را در رأس برنامهﻫﺎﻯ خود قرار داده است. تأسیس سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه، شرکت واحد اتوبوسرانی تهران .... و پیکارمتحد کارگران دراین سندیکاها یک گام با ارزش و بزرگی است که رژیم ضد کارگری جمهوری اسلامی را به وحشت انداخته است. سرکوب مستمر این اتحادیهﻫﺎﻯ نوپا و دستگیری رهبران آن نمی تواند خللی در ارادۀ این کارگران شریف که از حمایت گستردۀ داخلی و بین المللی برخوردارند، وارد آورد.
مبارزات کارگران علیرغم سرکوب و زندان و شکنجه هر روز دامنۀ گسترده تری می یابد و مصمم تر برای تحقق مطالباتشان می رزمند. در زیر به چند نمونه از دستگیریﻫﺎ و اعتراضات کارگران در یک ماه اخیر اشاره میکنیم:
صبح روز شنبه 29 فروردين در حدود 100 كارگر شركت كيان تاير در مقابل مجلس تجمع كردند و خواستار دريافت حقوق معوقۀ خود شدند. اما توسط نيروهاي انتظامی پراكنده شدند و حدود 20 نفر ازفعالین آنان دستگیر شدند.
حدود 90 تن از اعضای کمیتۀ هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکلﻫﺎﻯ کارگری در منزل غالب حسینی در سنندج توسط نیروهای امنیتی و انتظامی چندین ساعت بازداشت و پس از بازجوئی آزاد شدند. غالب حسینی از فعالان کارگری ایران است که به دلیل شرکت در مراسم روز جهانی کارگر، از اسفند ماه در زندان به سر می برد . (رادیو فرانسه 28/1/88)
حمیدرضا عباسی نمایندۀ کارگران اخراجی کارخانۀ لوله سازی اهواز گفت: 1800 کارگر این کارخانه از کار اخراج شدهﺍند، کارگران برای اعتراض هر روز در مقابل استانداری، ادارۀ کار و کارخانه تجمع می کنند.(ایلنا 28/1/88)
جلیل احمدی، فریدون نیکوفر، علی نجاتی، قربان علی پور و محمد حیدری مهر از متهمین پروندۀ اعتصابات کارگری شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه در شعبۀ اول دادگاه انقلاب دزفول به یکسال حبس محکوم شدند.کارگران نامبرده به مدت 3 سال نیز از حضور در کلیۀ فعالیتﻫﺎﻯ کارگری و انتخابات صنفی کارگران محروم شدند. در این حکم 6 ماه از محکومیت زندان 4 متهم اول و 8 ماه از محکومیت نفر پنجم به مدت 5 سال تعلیق گردید. (فعالان حقوق بشر در ایران 25/1/88)
حدود 160 کارگر کارخانۀ نخ البرز از کار اخراج شدند. کارگران در این کارخانه 12 ساعت در روز کار می کنند، در حالی که تنها حقوق 8 ساعت کار روزانه را دریافت می کنند. کارگران این کارخانه در چندین نوبت نسبت به عدم دریافت حقوقشان دست به اعتراض زده بودند. (کمیتۀ گزارشگران حقوق بشر 24/1/88)
عیدعلی کریمی دبیر اجرائی خانۀ کارگر استان قزوین اعلام کرد: 200 نفر از کارگران شرکت پوشینه بافت و 100 نفر از کارگران شرکت نقش ایران در اعتراض به عدم دریافت حقوق و عیدی در مقابل استانداری قزوین تجمع کردند. (ایلنا 18/1/88)
حمیدرضا عباسی نمایندۀ کارگران اخراجی کارخانۀ لوله سازی اهواز گفت: 1800 کارگر این کارخانه از کار اخراج شدهﺍند، کارگران برای اعتراض هر روز در مقابل استانداری، ادارۀ کار و کارخانه تجمع می کنند. (ایلنا 28/1/88)
و.......
پیکار جسورانۀ کارگران برای تشکیل اتحادیۀ مستقل و اضافه دستمزد و حقوق پرداخت نشده... همه نشان از پیشروی مبارزات قهرمانانۀ کارگران دارد و رژیم را سخت به تکاپو انداخته است.حزب کارایران (توفان) از پیکارعادلانۀ طبقۀ کارگر ایران با دهﻫﺎ سال تجربۀ انقلابی و سندیکائی عمیقاً حمایت کرده و خواستﻫﺎﻯ آنها را برحق و انسانی می داند. ما معتقدیم که که تنها اتحاد طبقاتی و تشکل این طبقه است که شرط نخست سایرموفقیتﻫﺎﻯ وی به شمار می رود. چارۀ کارگران، حزب طبقۀ کارگراست که به دانش مارکسیسم لنینیسم مسلح باشد و باید ازاین طریق و فقط ازاین طریق منطقی و طبقاتی، مرگ نظام فقرآور ونکبت بار سرمایهﺩری وحشی را فراهم آورند.
اینک در آستانۀ برگزاری اول ماه مه که شماری از نمایندگان و رهبران سندیکاها و فعالین کارگری در زندان به سر می برند، خواست آزادی فوری و بی قید وشرط آنها و همۀ زندانیان سیاسی یکی از خواستهﻫﺎﻯ مهم کارگران و همۀ نیروهای مترقی می باشد. باید متحداً به دفاع ازنمایندگان فعالین سندیکائی در بند برخیزیم و برای آزادی آنها از هیچ کوششی دریغ نورزیم.