۱۳۸۸ آبان ۱۹, سه‌شنبه

كارگران در بدترين شرايط شغلى به سر مي‌برند

ايلنا:
حسن‌ پورطالبيان : در حال حاضر مهمترين مشكل نبود امنيت شغلى است.
وى با تاكيد بر اينكه معضلات عرصه‌كاروتوليد كه تحمل را براى كارفرمايان غيرممكن‌كرده‌است گفت: به جاى آنكه جلوى واردات بي‌رويه را بگيريم، وام و تسهيلات دراختيار توليدكنندگان واقعى با بهره كم بگذاريم، به نوسازى ماشين‌آلات بپردازيم و در مجموع بارى از دوش‌كارفرما برداريم فرافكنى كرده و كارگر را عامل بحران كارخانجات اعلام مي‌‌كنيم و زمينه سازى براى تسهيل دراخراج كارگران فراهم مي‌كنيم.
پورطالبيان با تاكيد بر اينكه امروزه‌كارگران از محرومترين اقشار جامعه هستند، گفت: قراردادهاى سفيد امضاء، حقوق‌هاى پايين حتى پايين‌تر از مصوبه شوراى عالى كار، ساعت كار بيش از حد قانونى بدون پرداخت اضافه‌كار و دهها معضل ديگر بر كارگران تحميل مي‌شود و با اين شرايط مي‌خواهند حق اخراج را نيز قانونى كنند كه اين بدترين نوع برخورد با كارگران است.
وى با اعلام اينكه درحال حاضر قانون كار به وسيله‌كارفرمايان دور زده مي‌شود، گفت: قانونى كه در اجرا مشكل دارد و قانونگذار نمي‌تواند از آن دفاع كند، جاى سوال دارد كه چرا درصدد اصلاح آن به نفع كارفرما بر آمده‌اند.
دبير اجرايى خانه كارگر اسلامشهر با ابراز تاسف از فضاى ناامن شغلى كارگران گفت: كارگران در بدترين شرايط شغلى به سر مي‌برند اما جرات ابراز وجود ندارند و نمي‌توانند مشكلات خودشان را حتى براى نزديك‌ترين همكارشان گلايه‌كنند.
وى با يادآورى بحران دركارخانه لاستيك‌سازى كيان تاير (البرز تاير) گفت: شاهد بوديم كه يك كارخانه توليدى سود ده را خصوصى سازى كردند و آن بحران‌ها ايجاد شد و در حالي‌كه هيچ كارخانه توليد لاستيك زيان نمي‌دهد و تعطيلى نمي‌شناسد اين كارخانه قديمى زيان‌ده شد و به تعطيلى كشيده شد تا دولت مجبور شد مديريت خصوصى آن را لغو كند.
وى با يادآورى بحران چند ساله دركارخانه چوب طالقاني،گفت: بيش از 100 كارگر اين كارخانه مدتهاست حقوق نگرفته و در سرگردانى به سر مي‌برند و هيچكس هم پاسخگو نيست.
پورطالبيان از ايجاد تنش در فضاى نامناسب كار و توليد انتقادكردوگفت: جاى تعجب است در حالي‌كه بحرانهاى كارگرى را شاهديم و نبود امنيت شغلى و قراردادهاى سفيد امضاء بيداد مي‌كند و فضاى كار و اشتغال به اندازه كافى در چالش قرار دارد آقايان دايم شعار اصلاح قانون كاررا سر مي‌دهند در حالى كه درشرايط موجود بيش از 20 درصد آن‌ نيزاجرا نمي‌شود.